Blog Mazeer

Berita Terkini Hiburan Sensasi

PRODUK TERBAIK SUAMI ISTERI
Latest Post

Juruterbang MH370 ditemui selamat? | Kuala Lumpur – Laporan sebuah portal berita kononnya juruterbang pesawat MH370 yang hilang hampir dua tahun lalu ditemui selamat di Taiwan, adalah palsu.

Berdasarkan penelitian, wujud keraguan fakta dalam berita oleh worldnewsdailyreport.com kononnya Kapten Zaharie Ahmad Shah ditemui penduduk kampung di tebing Sungai Tangshui, Isnin lalu.

Kapten Zaharie ditemui selamat?

Ini kerana portal itu menggunakan gambar Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Perubatan), Datuk Dr S Jeyaindran sebagai Dr Syed Boon Sulong yang kononnya kini merawat juruterbang berusia 53 tahun itu.

Memetik laporan Kuala Lumpur Post, berita yang tersebar mengenai penemuan juruterbang MH370, Kapten Zaharie adalah rekaan semata-mata.

Berikut merupakan berita yang tersebar:

Juruterbang MH370 ditemui selamat?

Lelaki Spiderman jual nasi lemak RM2 di Kelantan kongsi kisah kejayaan | Kehadiran ‘Spiderman’ di bandar ini sejak seminggu lalu menjadi tumpuan orang ramai sehingga menjadi viral di laman sosial.

Dengan memakai pakaian ‘Spiderman‘, adiwira tempatan itu bukan bertugas untuk menyelamatkan manusia seperti yang dipaparkan di layar perak tapi menggunakan gimik itu untuk menjual nasi lemak dengan harga RM2 satu paket.

Bapa kepada dua anak berusia dua dan empat tahun, Zawawi Ghazali, 29, muncul dengan idea luar biasa itu selepas pelbagai perniagaan yang dilakukannya sebelum ini tidak mendatangkan hasil lapor BH Online.

'Spiderman' jual nasi lemak akhirnya buktikan dirinya berjaya

“Ramai menganggap idea saya mengarut, tapi dalam masa seminggu Nasi Lemak Spiderman saya berjaya dijual antara 150 hingga 300 paket sehari,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Kemubu, Ketereh dekat sini.

Berkonsepkan perniagaan bergerak, Nasi Lemak Spideman kini dijual di beberapa tempat seperti di Pasir Tumbuh, hadapan Stadium Sultan Muhammad IV dan di sebuah hotel di sini.

“Saya hanya meletakkan meja di lokasi dipilih untuk menjual nasi lemak. Setiap hari Nasi Lemak Spiderman akan berada di tempat berlainan,” katanya.

Zawawi yang membeli kostum Spiderman secara dalam talian dari China dengan harga RM500, juga memiliki syarikat pembinaan di Ketereh, memulakan perniagaan nasi lemaknya pada jam 8 pagi setiap hari di sekitar bandar Kota Bharu.

'Spiderman' jual nasi lemak akhirnya buktikan dirinya berjaya

Lelaki Spiderman jual nasi lemak RM2 di Kelantan kongsi kisah kejayaan

Lelaki Spiderman jual nasi lemak RM2 di Kelantan kongsi kisah kejayaan

Lelaki Spiderman jual nasi lemak RM2 di Kelantan kongsi kisah kejayaan

Lelaki Spiderman jual nasi lemak RM2 di Kelantan kongsi kisah kejayaan

Lelaki Spiderman jual nasi lemak RM2 di Kelantan kongsi kisah kejayaan

Lelaki Spiderman jual nasi lemak RM2 di Kelantan kongsi kisah kejayaan


Lelaki Spiderman jual nasi lemak RM2 di Kelantan kongsi kisah kejayaan

Lelaki Spiderman jual nasi lemak RM2 di Kelantan kongsi kisah kejayaan

Lelaki mengamuk di JPJ yang maut ditembak sudah ramal nasib yang bakal menimpa | PENGUSAHA restoran nasi kandar yang maut ditembak awal pagi tadi, Syed Amen Jainul Abidin, 46, seolah-olah sudah dapat merasakan tragedi yang bakal menimpanya.

Dalam satu status yang dimuat naik di akaun Facebook miliknya dengan nama pengedali ‘Amin Beyond’, Allahyarham yang merujuk satu kejadian tembakan, meramalkan perkara yang sama akan menimpanya satu hari nanti lapor Astro Awani.

Status itu dimuat naik pada 4 Disember tahun lalu.

Amin Beyond sudah ramal nasib yang bakal menimpa

Melalui status berkenaan, Syed Amen turut meluahkan dia tidak takut dengan kemungkinan itu kerana ajal dan maut ditentukan Allah.

Gerak hati itu dirasakan Syed Amen memandangkan dia ada menerima ugutan akibat kerja-kerja kemasyarakatan yang dilakukannya.

Difahamkan, Syed Amen aktif sebagai seorang aktivis dan banyak membantu usaha mempertahankan hak kaum Melayu di Pulau Pinang.

Dia juga pernah dianugerahkan Anugerah Ikon Bumiputera pada tahun 2008.

Lelaki mengamuk di JPJ yang maut ditembak sudah ramal nasib yang bakal menimpa
Syed Amen sebelum ini tidak mengaku bersalah di Mahkamah Majistret atas pertuduhan mengeluarkan kata-kata kesat terhadap seorang pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) cawangan Batu Uban pada 26 November lepas.

Tinjauan di akaun Facebook berkenaan mendapati log in terakhir Syed Amen adalah sekitar jam 2 pagi tadi.

Dia sebelum ini menggegarkan negara dengan kes mengaibkan seorang pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) pada November tahun lepas, yang didakwanya tidak jujur dalam menjalankan tugas sehingga mendatangkan kesukaran buatnya.

Syed Amen ditembak mati ketika berada di dalam kereta Mercedes Benz miliknya di George Town, kira-kira jam 3.30 pagi tadi di hadapan sebuah kedai pameran motosikal berkuasa tinggi.

Kes kini sedang disiasat polis.

Ahmad Bashah sanggup berkerja tujuh hari seminggu untuk rakyat Kedah | Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah menegaskan yang beliau bukanlah menteri besar “stop-gap” malah bekerja tujuh hari seminggu untuk rakyat negeri itu.

“Saya adalah orang biasa…datang dari keluarga yang susah. Saya pernah bekerja menjual kuih, jadi ya…kenapa tidak, saya tidak kisah bekerja tujuh hari seminggu untuk rakyat negeri Kedah,” katanya.

Bercakap dalam satu temuramah khas dengan Kumpulan Media Star di kediamannya di sini, Ahmad Bashah yang mengangkat sumpah sebagai menteri besar Kedah yang ke-12 pada 4 Februari lepas mengantikan Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir, menambah yang beliau bukanlah seorang yang berprotokol malah pintu rumahnya sentiasa terbuka untuk sesiapa sahaja lapor mStar.

Kerja 7 hari seminggu, Ahmad Bashah sanggup berkorban untuk rakyat Kedah

“Jangan anggap bila saya dah jadi menteri besar, dah tak boleh lagi datang ke rumah saya untuk berjumpa. Saya tetap seperti sebelum ini dan akan terus berjumpa dengan rakyat.

“Apa yang saya lakukan bukan baru, inilah gaya hidup saya sejak dulu. Saya orang Kedah dan tinggal di sini. Saya ada di Alor Setar boleh dikatakan sepanjang masa,” jelasnya lagi.

Dalam pada itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bakar Bata tersebut turut memaafkan mereka yang selama ini mencerca, menghina dan mempertikai pelantikan dirinya sebagai menteri besar.

“Saya seorang yang tak simpan dalam hati. Bila ada yang mengutuk dan memfitnah saya tidur dalam majlis, saya tidak terasa hati atau menyimpan apa-apa rasa marah kerana itu adalah saya. Semua orang ada masanya akan terlelap tetapi itu tidak bermakna saya tidur. Saya dengar apa orang cakap.

“Jadi sudahlah…tak perlulah mengata macam-macam kat saya, atau sengaja nak cari sesuatu yang tidak baik kerana ini perbuatan yang tidak sepatutnya. Saya dah maafkan semua mereka,” luahnya.

Ahmad Bashah berkata, berikutan prinsipnya yang tidak berdendam dan tidak “membawa mulut” mengenai perihal orang lain, beliau telah diberi pelbagai tanggungjawab dalam parti seperti bendahari perhubungan Umno negeri, naib ketua pemuda Umno Negeri malah pernah menjadi pengerusi dan timbalan pengerusi badan perhubungan Umno Kedah.

“Dari dalam parti sehingga ke kalangan masyarakat, pelbagai cerita disampaikan kepada saya, tetapi saya jenis orang yang tidak menceritakan rahsia orang lain kepada sesiapa.

“Lepas dengar masalah kalau boleh tolong, saya akan cuba selesaikan, tetapi kalau tidak, saya tidak akan menceritakan hal itu kepada orang lain. Orang yang datang mengadu masalah kepada saya tahu dia datang dan pulang dengan yakin yang rahsia mereka selamat,” cerita Ahmad Bashah sambil tersenyum.

Bercerita lebih lanjut, Ahmad Bashah berkata, bagaimana pun, cemuhan yang dilemparkan itu telah menyebabkan keluarganya sedikit sebanyak tersinggung.

“Anak-anak saya orang muda dan mereka sering layari media sosial, jadi bila lihat orang mencemuh bapa sendiri sendiri, mereka cuba mempertahankan saya. Namun bila tidak dapat menahan hinaan tersebut, seorang anak saya terpanggil untuk mempertahankan maruah saya.

“Saya tidak tahu yang dia pertahankan saya dalam media sosial, tetapi selepas diberitahu mengenai perkara ini saya meminta anak-anak untuk tidak menghiraukan hinaan dan cemuhan sebaliknya kita serah kepada Allah,” ujarnya.

Ditanya apakah beliau bimbang perubahan pucuk pimpinan negeri akan menjejaskan keyakinan rakyat terhadap kerajaan negeri yang dipimpinnya sekarang, Ahmad Bashah berkata:

“Bagi saya perubahan MB ini bukanlah perkara baru di Negeri Kedah. Sepanjang 40 tahun saya terlibat dalam politik, saya telah melihat MB bertukar empat atau lima kali. Dari Tan Sri Osman Aroff kepada Tan Sri Sanusi Junid kemudian Datuk Seri Syed Razak Syed Zain, selepas itu Mahadzir Khalid  dan diikuti Datuk Azizan Razak dari PAS dan selepas pilihan raya lalu Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

“Apabila perubahan perlu berlaku, ia akan tetap berlaku. Ketika Tan Sri Osman Aroff menjadi MB, saya waktu itu adalah bendahari Badan Perhubungan Umno Negeri dan Naib Ketua Pemuda Umno Negeri dan saya juga adalah wakil rakyat.

“Saya menyaksikan bagaimana seluruh adun dan wakil rakyat menandatangani petisyen meminta Perdana Menteri (Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad) mengekalkan Tan Sri Osman Aroff tetapi Perdana Menteri akhirnya tetap dengan pendiriannya mengantikan beliau dengan Tan Sri Sanusi Junid.

“Akhirnya kami semua terima arahan dan kehendak pucuk pimpinan. Perkara yang sama sekarang berlaku terhadap Datuk Seri Mukhriz (Mahathir).

“Dalam kesemua perubahan kepimpinan MB Kedah ini, hanya sekali Kedah jatuh di tangan PAS. Ini berlaku bukan kerana adanya pergolakan dalam parti tetapi kerana beralihnya paten pengundian di kalangan pengundi Cina.

Dan PAS tewas di tangan Barisan semula juga bukannya sangat di pengaruhi oleh pergolakan yang berlaku di dalam PAS tetapi kerana rakyat Kedah sendiri dapat membandingkan pemerintahan PAS dengan Barisan Nasional (BN).

“Jadi saya bukanlah MB Stop-Gap…saya adalah MB untuk membantu rakyat Kedah maju ke hadapan melangkaui pilihan raya akan datang,” ujarnya.

Tauke Jambu dedah peminat Maharaja lawak Mega amalkan budaya berpuak, tak macam dulu | PELAWAK Tauke Jambu memberitahu peminat komedi di Malaysia kini berpuak-puak berbanding sebelum ini.

Tauke atau nama sebenarnya Zamatul Amri Zakaria berkata, dia merasakan peminat hanya akan ketawa dan memberi sokongan kepada kumpulan kegemaran mereka sahaja lapor Astro Awani.

"Peminat Maharaja lawak Mega amalkan budaya berpuak" - Tauke Jambu
Tauke atau nama sebenarnya Zamatul Amri Zakaria berkata, dia merasakan peminat hanya akan ketawa dan memberi sokongan kepada kumpulan kegemaran mereka sahaja.

“Saya lihat peminat MLM kini berbeza. Tidak sama seperti musim pertama Maharaja Lawak Mega. (MLM). Dahulu, sesiapa sahaja yang beraksi pasti penonton akan gelak dan sokong.

“Sebab itu misi kumpulan LOL cuba satukan kembali peminat MLM. Biar hubungan pelawak dan peminat erat  dan tiada istilah pro untuk mana-mana kumpulan,” katanya kepada Astro Gempak.

Tambahnya, peminat seharusnya bersatu hati dan beri sokongan kepada muka-muka baru yang muncul di MLM 2016.

“Saya dan ahli kumpulan LOL sdang mencari formula bagaimana untuk satukan para peminat MLM semula.

“Agak sukar  untuk satukan mereka tetapi ada cara yang mungkin boleh bantu niat kami. Tetapi saya tidak salahkan mereka kerana itu hak peminat untuk pilih kumpulan mana yang terbaik,” ujarnya.

Dalam pada itu, Tauke menjelaskan karakter Leman, Omar dan Lah dalam setiap persembahan LOL akan dikekalkan sepanjang berlangsungnya program MLM 2016.

“Sama seperti kumpulan dengan arwah Pak Yus, nama kumpulan kami satukan dengan warna pakaian kami. Tetapi LOL kami bertiga ketengahkan watak Leman, Omar dan Lah mengikut cerita dan pengalaman yang dilalui kami dari kecil hingga meningkat dewasa.

“Walaupun tema mingguan bertukar, watak kami akan terus kekalkan. Ini adalah kelainan kumpulan LOL dan ianya satu eksperimen,” katanya.

Kumpulan LOL diaggotai oleh Tauke Jambu, Ajak Shiro dan Angah Raja Lawak. Tujuan utama LOL ditubuhkan adalah untuk menyambung legasi Allahyarham Pak Yus yang sering menderma dan menghulurkan bantuan kepada mereka yang memerlukan.

Tonton MLM 2016 yang dihoskan oleh Datuk AC Mizal dan bersiaran setiap hari Jumaat, pukul 10 malam bermula 29 Januari di saluran Astro Warna (132) dan Mustika HD (134).

Layari www.maharajalawakmega.com.my untuk info lanjut!

Jersi pink putihkan kulit didakwa menipu, ini respon Datuk Seri Vida | Pengasas Vida Beauty Qu Puteh, Datuk Seri Dr Hazmiza Othman atau Dr Vida enggan melayan kritikan segelintir pihak terhadap dakwaannya bahawa jersi jenama DSV (Datuk Seri Vida) memutihkan kulit dan menguruskan badan.

Sebaliknya, Dr Vida berkata, pengkritik boleh menilai sendiri dakwaannya mengenai jersi itu apabila jersi pasukan Kelantan dilancarkan hari ini.

Katanya, dalam pelancaran jersi berkenaan, fungsi jersi DSV akan tunjukkan kepada orang ramai secara langsung lapor Free Malaysia Today.

Respon Dato Vida apabila jersi pink putihkan kulit dituduh menipu

“Tunggu pelancaran esok (hari ini) beserta dengan tayangan montaj,” katanya kepada FMT di sini, semalam ketika menjawab kritikan segelintir pihak yang mempersoalkan fungsi jersi DSV.

Semalam, Dr Vida yang juga Penasihat Kehormat KAFA menerusi satu laporan media berkata empat jersi pasukan Kelantan jenama DSV yang akan dilancarkan hari ini mempunyai kelebihan ‘luar biasa’ apabila benang pakaian itu direka khas untuk kurus dan memutihkan kulit.

Berikutan itu, kenyataan Dr Vida menerusi laporan media berkenaan dipertikaikan segelintir pihak dengan menyifatkan perkara itu tidak masuk akal dan sengaja direka untuk memperdaya peminat.

Persatuan bola sepak Kelantan akan melancarkan jersi rasmi pasukan Pamoga Qu Puteh The Red Warriors di Kelantan Trade Centre (KTC) Kota Bharu.

Kenyataan Jersi Kelantan putihkan kulit tak masuk akal | Kenyataan Datuk Seri Dr Hasmiza Othman berhubung fungsi jersi jenama DSV (Datuk Seri Vida) memutihkan kulit dipertikai salah seorang pengguna Facebook.

Pada pendapatnya, kenyataan Dr Hasmiza atau lebih dikenali Dr Vida itu hanyalah rakaan dan memperdayakan peminat lapor Free Malaysia Today.

Jersi Kelantan putihkan kulit mengarut

“Fungsi memutihkan kulit itu suatu yang direka-reka dan menipu sahaja. Adakah kajian sebelum ini yang menunjukkan ianya terbukti dari segi saintifik?

“Memang diketahui ada fabrik yang mempunyai kelebihan untuk menghalang terik mentari seperti baju-baju dari jenis outdoor.

“Namun pemilik produk-produk tersebut tak pernah mengaku pakaian mereka mampu memutihkan kulit. Pasukan Kelantan ada pemain berkulit gelap atau pemain import dari Afrika tak? Kita tunggu sahaja habis musim bolasepak tahun ini untuk melihat ‘kehebatan’ jersi ini memutihkan kulit mereka,” sindir pengguna itu.

Sebelum itu Dr Vida dalam satu kenyataanya di Berita Harian Online berkata beliau mahu jersi yang dipakai pemain dan penyokong turut mempunyai fungsi kesihatan, bukan hanya mempamerkan rekaan semata-mata seperti jersi lain.

Dr Vida berkata, benang yang direka khas itu dihasilkan kilang di tiga negara iaitu China, Thailand dan Vietnam dengan menggunakan teknologi terkini.

Berikut merupakan kenyataan Facebook Page Pseudoscience Watch mengenai isu ini.

[Edisi Baju Bola Ajaib Bewarna Pink]

Terima kasih kpd sahabat yg pm kami mohon penjelasan.

Bila mengaku ada PhD ni kami kritis lah bila tengok statement2 yg dikeluarkan dalam media.

Beliau masih digelar dan menggunakan gelaran 'Dr.' yang secara sosialnya membawa status pendidikan universiti yang tertinggi dan menjadi lambang status sosial di dalam masyarakat.

Padahal secara realiti ianya palsu dan memperdaya.

Timbul pula statement2 begini mengenai pasukan bolasepak negeri yg ditaja syarikatnya.
Beberapa perkara yang kami akan pertikaikan dari saintifik:

1. Pakaian tersebut direka khas untuk kurus dan berkulit putih.

-Memang ada pakaian yang direka untuk 'kelihatan' kurus akan tetapi ianya bukanlah dalam bentuk baju jersi bola. Selalunya ia datang dalam bentuk bengkung yang perlu diketatkan untuk kelihatan seolah2 kurus.

-Dan perkataan kurus itu adalah sesuatu yang relatif. Adakah ianya kurus keding atau nampak kurus?

-Adakah frasa 'menurunkan berat badan' boleh digunakan? Dalam kes ini ianya agak obsolete, Vida Beauty Sdn. Bhd. dah ada beberapa produk makanan yang menjanjikan kebaikan menguruskan badan dan memutihkan kulit. Tak ada bukti saintifik pun produk2 tersebut berjaya menguruskan badan dan memutihkan kulit. Apa perlunya lagi jersi 'kurus dan putih' seperti ini?

2. Walaupun ni sokkabar berbahasa Melayu tapi kami rasa layaklah kami tegur. Frasa jersi 'berkulit putih' sudah semestinya salah. Frasa yang lebih baik digunakan ialah 'memutihkan kulit'.
Itupun masih kurang tepat juga. Adakah ianya memutihkan kulit atau mencerahkan kulit?

3. Benang yg direka khas itu dihasilkan di tiga kilang iaitu di China, Thailand dan Vietnam.

-Direka khas apanya? Biasa lah kilang tekstil dari China, Thailand dan Vietnam. Biasa sahaja. Tiada apa yg istimewa. Malah produk2 dari negara tersebut memanglah diketahui lebih ekonomi dengan harga lebih rendah dengan kualiti yang berpatutan.

4. Fungsi perangkap peluh dan mampu memutihkan kulit.
-Fungsi memerangkap peluh itu sangat biasa, tiada apa yang istimewa. Tekstil polyester nylon memang mudah dikeringkan

-Fungsi memutihkan kulit itu suatu yang direka-reka dan menipu sahaja. Adakah kajian sebelum ini yang menunjukkan ianya terbukti dari segi saintifik? Memang diketahui ada fabrik yang mempunyai kelebihan untuk menghalang terik mentari dengan rating SPF tertentu. Seperti baju2 dari jenis outdoor. Namun pemilik produk2 tersebut tak pernah mengaku pakaian mereka mampu memutihkan kulit.

-Pasukan Kelantan ada pemain berkulit gelap atau pemain import dari Afrika tak? Kita tunggu sahaja habis musim bolasepak tahun ini untuk melihat 'kehebatan' jersi ini memutihkan kulit mereka

5. Benang melancarkan darah
-Kami dah dengar dari 2007 lagi produk Premium Bloodyfull dari Hai-Yok yang dikatakan mempunyai FIR (Far Infrared) dan sebagainya. Namun ianya hanya satu penipuan.

-Juga sebelum ini dengan pelbagai jenis seluar dalam Superman yg juga dikatakan mampu meningkatkan fungsi kelelakian

-Stokin dan seluar dalam VKen juga kami dah sentuh dari tahun 2015. Yang kami buktikan ianya hanya mengarut dan berharga mahal

-Kami hampir pasti jersi ini pun menggunakan konsep penipuan yang sama. Melancarkan darah tanpa dapat menunjukkan mekanisme bagaimana ianya bertindak

6. Membakar lemak

-Perkataan 'membakar' sering digunakan untuk lemak sedangkan bagaimana dengan memakai jersi ini, lemak badan boleh dikurangkan?
-Adakah dengan memakai sahaja dan baring di rumah, berlaku metabolisme badan yang menggunakan lipid?

7. Pengeringan peluh akan memutihkan kulit seperti selepas disauna.

-Peluh kering cuma proses pemeluwapan peluh dari permukaan kulit. Tiada apa yang memutihkan kulit dari mekanisme fizik yang biasa ini.
-Kulit tetap dengan tona yang sama kerana pengeringan peluh tidak melibatkan sel2 melanin yang menjadi faktor warna kulit

PhD dalam Biologi tapi cakap tunggang langgang dari segi saintifik.
Tengok saja sama ada adakah pihak tersebut akan menjual jersi 'heybatt' tersebut dengan harga premium.

Ataukah lebih murah dari jersi biasa dengan alasan merakyatkan bolasepak?
Tunggu pula apa kata beliau apabila jersi tiruan pula mula dipasarkan.

-AK74-

*Aku haram tak minat bola

Tinggal di rumah baru sangat mengujakan. Jadi, sebelum anda benar-benar mahu menduduki ruma tersebut, ada baiknya anda ikuti nasihat ini.

Tips ini sesuai diguna pakai untuk rumah sewa yang dah lama ditinggalkan kosong atau rumah yang baru siap.

Tips Pindah Rumah Baru

1. Azan

Melaungkan azan ketika pertama kali masuk rumah baru. Ia juga baik bagi bangunan yang telah lama ditinggalkan dan tidak dihuni oleh sesiapa. Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan (premis/rumah) itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yg dikenali sbgai Al-'Ammar) yang suka tinggal di rumah yang tidak berpenghuni.

2. Membaca surah Al-Baqarah

Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., Rasululuuah s.a.w. bersabda yang bermaksud; "Janganlah kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya untuk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan Surah Al-Baqarah." Selalunya bila masuk rumah baru kita hanya membaca Yaasiin sahaja. Sepatutnya Surah Al-Baqarah yang menjadi pilihan untuk dibaca apabila memasuki rumah baru.

3. Banyakkan Solat dan Membaca Al-Quran

Dalam sebuah hadis lain pula, Rasulullah s.a.w. juga menggalakkan agar kita memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran di dalam rumah atau bangunan yang baru diduduki. Baginda bersabda yang bermaksud: "Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran." (hadis riwayat Al-Baihaqi)

4. Baca Surah Yassin, Al-Fatihah dan Al-Ikhlas

Amalkan membaca surah Yassin setiap malam terutamanya 7 malam pertama anda menduduki rumah atau bangunan. Baca juga surah Al-Fatihah sebanyak satu kali, surah Al-Ikhlas 3 kali, selawat ke atas nabi sebanyak 7 kali, ayat Kursi sekali, tetapi di ayat terakhir bacalah sebanyak 7 kali.

5. Pagar Rumah Secara Islam

Perbuatan memagar rumah dengan menanam atau menggantung sesuatu di penjuru atau sudut-sudut tertentu di rumah atau bangunan yang diduduki dengan kepercayaan bahawa benda tersebut akan menjaga dan memelihara keselamatan penghuninya adalah perbuatan yang bertentangan di sisi Islam. Bagaimana pun ada cara yang dibolehkan dan digalakkan mengikut ajaran Islam. Caranya ialah dengan 'memagar rumah' dengan merenjis air Yassin di sekeliling rumah.

Ikut panduan berikut: 

Ambil air kemudian baca surah Al-Fatihah, ayat Kursi, Surah 3 Kul (Al-Ikhlas, Al-Falaq dan Al-Nas). Kemudian tiup ke dalam air tersebut perlahan-lahan hingga habis nafas. Setelah itu, jirus dan renjiskan air tersebut ke setiap penjuru rumah dengan mulai dengan penjuru yang terletak di sebelah kanan dan penjuru seterusnya, mengikut arah berlawanan jarum jam.

Lelaki yang Mengamuk di JPJ Mati Ditembak | Seorang lelaki yang pernah viral kerana mendakwa dirinya dianiaya JPJ dikhabarkan telah maut akibat ditembak dengan 6 das tembakan.

Dikhabarkan, Amin Beyond carwash mati ditembak di Jalan Dato Kramat hadapan kedai motosikal Ducati berdekatan Gama. Sebanyak 6 das tembakan.

Arwah antara aktivis yang aktif mempertahankan kampung melayu dan gerai-gerai melayu yang dirobohkan oleh majlis tempatan seperti MBPP Moga jasa-jasa arwah akan dikenang oleh orang Melayu.

(Terbaharu: Amin Beyond sudah ramal nasib yang bakal menimpa)

Berikut merupakan berita yang tersebar:

Lelaki Mengamuk di JPJ Maut Ditembak 7 Das Tembakan

Kalau anda masih ingat dengan wajah ini, Allahyarham pernah viral akibat tindakan beraninya 'menyerang' Ibu Pejabat JPJ Bt Uban kerana dikatakan tidak berpuas hati dengan status kenderaaan yang telah dilupuskan.

Allahyarham telah kembali ke rahmatullah akibat dibunuh dengan 6 das tembakan dalam satu kejadian berkampiran Komtar, Penang lebih kurang jam 4 pagi. Allahyarham Amin meninggal dunia di tempat kejadian.

Salam takziah untuk seluruh ahli keluarga Allahyarham Amin dan semua sahabat.

Al-fatihah.

Lelaki yang Mengamuk di JPJ Mati Ditembak

Lelaki yang Mengamuk di JPJ Mati Ditembak

Lelaki yang Mengamuk di JPJ Mati Ditembak

Lelaki yang Mengamuk di JPJ Mati Ditembak

Pelajar dan bekas pelajar gaduh beramai-ramai ketika sukan tahunan sekolah di Tawau | Polis menahan sembilan remaja termasuk lapan pelajar sebuah sekolah menengah dekat sini, semalam, selepas terbabit dalam pergaduhan beramai-ramai ketika sukan tahunan sekolah itu berlangsung pada 4 Februari lalu.

Semua pelajar yang berusia antara 15 hingga 17 tahun dengan seorang lagi bekas pelajar sekolah itu yang berusia 18 tahun, ditahan secara berasingan pada 8 dan 9 Februari lapor BH Online.

Punca sebenar pelajar bergaduh beramai-ramai ketika sukan tahunan sekolah di Tawau

Difahamkan, dalam kejadian pada jam 12.30 tengah hari pada Khamis minggu lalu, pergaduhan dikatakan tercetus selepas acara sukan selesai membabitkan lapan pelajar dan seorang bekas pelajar di luar kawasan sekolah berhampiran pondok bas.

Rakaman pergaduhan yang berdurasi selama 38 minit itu, dipercayai bermotifkan dendam lama selain berlaku perselisihan faham antara pelajar terbabit, turut viral di Facebook dan aplikasi WhatsApp.

Ketua Polis Daerah Tawau, Asisten Komisioner Fadil Marsus, berkata semua mereka ditahan dalam lokasi berasingan.

“Mereka ditahan untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 147 Kanun Keseksaan kerana merusuh dan dilepaskan dengan jaminan polis selepas keterangan diambil.

“Polis juga meminta kepada orang ramai, jika ada kejadian seperti ini segera laporkan kepada polis tanpa menunggu ia viral di laman sosial,” katanya dalam kenyataannya di sini, sebentar tadi.

Tonton video pelajar bergaduh selepas tamat acara sukan di Tawau di bawah.

Sebagai tanda protes, bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO Kedah | Tindakan ahli UMON yang menggantung bendera Barisan Nasional (BN) secara terbalik mencetuskan kontroversi dan mengejutkan seluruh negara.


Jom kita saksikan gambar-gambar sekitar Kedah yang dibanjiri dengan bendera BN terbalik.

BENDERA BN TERBALIK DI SEKITAR KUALA KEDAH

Bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO di sekitar Kedah

Sebagai tanda protes, bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO Kedah


Sebagai tanda protes, bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO Kedah

Sebagai tanda protes, bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO Kedah

BENDERA BN TERBALIK DI SEKITAR KUPANG, BALING

Sebagai tanda protes, bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO Kedah

Sebagai tanda protes, bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO Kedah

Sebagai tanda protes, bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO Kedah

BENDERA BN TERBALIK DI SEKITAR BAKAR BATA, ALOR SETAR

Sebagai tanda protes, bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO Kedah

Sebagai tanda protes, bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO Kedah

Sebagai tanda protes, bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO Kedah

BENDERA BN TERBALIK DI SEKITAR YAN

Sebagai tanda protes, bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO Kedah

Sebagai tanda protes, bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO Kedah

Sebagai tanda protes, bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO Kedah

Sebagai tanda protes, bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO Kedah

Sebagai tanda protes, bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO Kedah

BENDERA BN TERBALIK DI SEKITAR KUBANG PASU

Sebagai tanda protes, bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO Kedah

Sebagai tanda protes, bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO Kedah

Sebagai tanda protes, bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO Kedah

Sebagai tanda protes, bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO Kedah

Sebagai tanda protes, bendera BN digantung terbalik oleh Ahli UMNO Kedah

Ahli UMNO Kedah gantung bendera BN terbalik sebagai tanda protes | Selepas lebih dua minggu kemelut politik Umno Kedah berpanjangan sehingga mengakibatkan berlaku pertukaran Menteri Besar Kedah, pergolakan dalaman parti pemerintah itu seolah-olah belum menemui jalan penyelesaian.

Biarpun Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah sudah dilantik sebagai Menteri Besar Kedah ke-12 menggantikan Datuk Seri Mukhriz Mahathir yang melepaskan jawatan itu pada 3 Februari lalu, konflik itu kelihatan masih mendapat bantahan daripada akar umbi khususnya di Kawasan Jerlun.

Setelah seminggu Adun Bakar Bata itu mengangkat sumpah sebagai menteri besar, situasi politik Umno dan BN kini berhadapan pula dengan protes ahli-ahlinya yang didakwa sengaja menggantung bendera BN dalam keadaan terbalik di sepanjang jalan utama.

Difahamkan, tindakan protes itu dibuat sebagai tanda penolakan akar umbi terhadap pelantikan Ahmad Bashah sebagai menteri besar baharu.

Perbuatan itu mula diviralkan di laman sosial sejak 7 Februari lalu melibatkan beberapa lokasi di sekitar Jerlun, Jerai, Kubang Pasu dan Bandar Baharu lapor Sinar Harian.

Ahli UMNO Kedah bertindak gantung bendera BN terbalik
Pusat Khidmat Dun Bakar Bata kelihatan meriah dengan bendera parti, semalam.

Tinjauan di sekitar jalan utama Sungai Petani, Jerai, Guar Chempedak, Alor Setar, Jerlun dan Kubang Pasu mendapati tiada bendera BN yang kelihatan dipasang terbalik.

Malah pemerhatian di Wisma Umno Jerlun dan Pusat Khidmat Dun Ayer Hitam juga tidak memasang bendera BN mahupun Umno.

Hanya di Pusat Khidmat Dun Bakar Bata, Wisma Umno Jerai dan Wisma Umno Kubang Pasu sahaja yang kelihatan memasang bendera parti di pintu masuk bangunan berkenaan.

Konflik dalaman Umno bermula apabila kesemua kepimpinan Umno Kedah dan wakil rakyat secara konsensus menyatakan hilang kepercayaan dan keyakinan terhadap kepimpinan Mukhriz selaku Menteri Besar Kedah dan Pengerusi Umno Kedah pada 20 Januari lalu.

Keputusan itu dibuat setelah semua Ketua Umno Bahagian, Ahli Parlimen, Adun dan Ketua-ketua sayap parti sebulat suara mahu Mukhriz undur dan melepaskan jawatan tersebut.

Adun Ayer Hitam itu juga dikatakan gagal mengurus tadbir kerajaan negeri secara berkesan selain tidak menunaikan manifesto PRU13.

Sementara itu, Ketua Penerangan Umno Kedah, Datuk Mohd Rawi Abdul Hamid turut mengesahkan menerima maklumat tersebut setelah ia diviralkan di media sosial, baru-baru ini.

“Saya percaya tindakan protes di satu-satu kawasan itu mungkin berlaku tapi belum dapat gambaran sah daripada Umno Bahagian berkenaan.

“Kita tidak mahu ambil tindakan drastik, sebaliknya minta Umno Bahagian salurkan maklumat berkaitan untuk memudahkan kita mengambil tindakan,” katanya.

Jelasnya, perbezaan pendapat antara sesama individu dan pemimpin adalah perkara biasa, namun tindakan menggantungkan bendera parti dalam keadaan terbalik adalah keterlaluan.

“Bermacam kemungkinan boleh berlaku termasuk sabotaj daripada pihak luar. Bagaimanapun, setiap Umno Bahagian tahu apa tindakan yang harus mereka lakukan,” katanya.

Dalam pada itu, Pegawai Perhubungan Awam Majlis Daerah Kubang Pasu (MDKP) Zainal Abidin Muhamad ketika dihubungi mengesahkan insiden bendera BN digantung dalam keadaan terbalik, baru-baru ini.

“Kita ada menerima aduan berhubung kejadian bendera parti digantung terbalik di beberapa lokasi sekitar Jerlun. Tapi antara lokasi yang kita dapat kesan adalah di Padang Perahu.

“Pihak Penguatkuasa MDKP juga telah diarah menurunkan semua bendera tersebut pada hari berkenaan dengan segera,” katanya.

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Dikuasakan oleh Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget