0
A+ A-
5 Kota Mati Ini Bakal Meremangkan Tengkuk Anda | Setiap "Kota Mati" ada kisahnya tersendiri. Ikuti kisah 5 kota mati yang sangat menyeramkan ini.

1. KOLMANSKOP (Namibia)

5 Kota Mati yang Menyeramkan

Kolmanskop adalah sebuah bandar hantu di selatan Namibia, beberapa kilometer dari pelabuhan Luderitz. Pada tahun 1908, demam berlian melanda Luderitz dan mereka yang kemudian pergi ke padang pasir Namib untuk menjadi kaya dengan mudah. Dalam dua tahun, mencipta sebuah bandar yang megah lengkap dengan segala infrastruktur seperti kasino, sekolah, hospital, dan juga dengan bangunan perumahan eksklusif.

Tapi selepas perang dunia pertama, untuk menghentikan jual beli berlian, ini adalah awal dari akhir itu semua. pada tahun 1950, bandar mulai ditinggalkan, pasir mulai meminta kembali apa yang diambil. Papan logam yang kukuh roboh, kebun yang indah dan jalan-jalan rapi terkubur dibawah pasir, jendela dan pintu di setiap engsel bergeretak, silau tetingkap kaca pecah, seperti menunjukkan kehancuran pasir yang menjulang.

2. PRIPYAT (Ukraina)

5 Kota Mati Ini Bakal Meremangkan Tengkuk Anda

Prypiat adalah sebuah bandar besar di kawasan-kawasan terpencil di Ukraine utara, sebuah daerah perumahan para pekerja kawasan nuklear Chernobyl. Kawasan ini mati sejak terjadinya bencana nuklear Chernobyl yang didakwa hampir 50,000 nyawa. Setelah kejadian itu bangunan Pangsapuri (empat bangunan yang belum ditempati), kolam renang, hospital, dan bangunan yang lain hancur. Dan semua maklumat yang terdapat dalam bangunan tersebut tertinggal di dalamnya, seperti arkib, TV, mainan, perabot, pakaian dan barang berharga.

Warga hanya boleh mengambil dokumen penting, buku dan pakaian yang tidak tercemar oleh nuklear. Namun sejak abad ke-21, tidak lagi ada barang berharga yang tertinggal, bahkan tempat duduk tandas dibawa oleh perompak, banyak dari bangunan yang dirompak dari tahun ke tahun. Bangunan yang tidak lagi dipertahankan, dengan atap bocor, dan di bahagian dalam bangunan banjir di musim hujan, lebih dan membuat kota itu benar-benar menjadi sebuah bandar hantu. Kita boleh melihat pohon-pohon yang tumbuh di atap rumah, pohon yang tumbuh di rumah.

3. GUNKANJIMA (Jepun)

5 Kota Mati Ini Bakal Meremangkan Tengkuk Anda

Pulau ini adalah salah satu daripada 505 pulau tak berpenghuni di Nagasaki Jepun Administratsi Daerah, sekitar 15 kilometer dari Nagasaki. Pulau ini juga dikenali sebagai "Gunkan Jima" atau pulau kapal perang. Pada tahun 1890 ketika sebuah syarikat (Mitsubishi) membeli pulau tersebut dan memulakan projek untuk mendapatkan batubara dari dasar laut di sekitar pulau. Pada tahun 1916 mereka membangun beton besar yang pertama di pulau, sebuah blok apartemen dibangun untuk para pekerja dan juga berfungsi untuk melindungi mereka dari angin taufan.

Pada tahun 1959, penduduk pulau itu membengkak, maka kepadatan penduduk mencapai 835 orang per hektar untuk keseluruhan pulau (1,391 per hektar untuk daerah pusat pemukiman), penduduk terpadat yang pernah berlaku di seluruh dunia.

Ketika minyak diganti arang batu pada tahun 1960, tambang batu bara mulai ditutup, tidak terkecuali di Gunkan Jima, di tahun 1974 Mitsubishi secara rasmi mengumumkan penutupan tambang tersebut, dan akhirnya mengosongkan pulau tersebut. Pada tahun 2003 pulau ini dimbil sebagai setting film "Battle Royal II" dan mengilhami sebuah permainan popular "Killer7".

4. KADYKCHAN (Russia)

5 Kota Mati Ini Bakal Meremangkan Tengkuk Anda

Kadykchan merupakan salah satu kota kecil di Rusia yang hancur saat runtuhnya Kesatuan Soviet. Penduduk terpaksa berjuang untuk mendapatkan akses kepada air, perkhidmatan kesihatan dan sekolah. Mereka harus keluar dari bandar dalam 2 minggu, untuk menempati kota lain dan menempati rumah baru.

Kota dengan penduduk sekitar 12,000 orang rata-rata sebagai penambang timah ini dikosongkan. Mereka meninggalkan rumah mereka dengan segala perabotannya. Jadi anda dapat mencari mainan, buku, pakaian dan berbagai barang didalam kota ini.

5. SAN ZHI (Taiwan)

5 Kota Mati Ini Bakal Meremangkan Tengkuk Anda

Utara bersempadan dengan Taiwan, ada sebuah desa yang futuristik, pada awalnya dibina sebagai tempat istirehat mewah untuk orang kaya. Namun, setelah banyak kemalangan selama projek pembinaan akhirnya berhenti. Setelah mengalami kesulitan dana dan kesulitan para pekerja yang akan bekerja pada projek pembangunan resort akhirnya benar-benar berhenti di jalan. kemudian muncul, banyak yang mengatakan kawasan tersebut telah menjadi rumah desa hantu, dari mereka yang telah meninggal.
ISTERI SUKA SUAMI TAHAN LAMA!
LAMPU SOLAR ISTIMEWA-JIMAT BIL ELEKTRIK ANDA & MUDAH DIPASANG!
Wujudkan Suasana Islamik Rumah Anda Dengan Alunan Azan Setiap Waktu, Bacaan Quran & Zikir! Free Poslaju & Free Gift!

Catat Ulasan Blogger

 
Top