0
A+ A-
Hotel mewah Hotel Address Downtown di Dubai terbakar | Seramai 16 cedera dalam kebakaran sebuah hotel mewah berdekatan menara tertinggi dunia, Burj Khalifa, beberapa jam menjelang sambutan tahun baharu.

Menurut saksi, Hotel Address Downtown yang terletak cuma beberapa blok dari menara tertinggi di dunia, Burj Khalifa terbakar membabitkan beberapa tingkat ketika siren berbunyi dan helikopter berlegar di udara lapor Mstar.

Detik cemas kebakaran di Hotel mewah Hotel Address Downtown di Dubai
Hotel Address Downtown terbakar menjelang sambutan tahun baru

Ketua Polis Dubai berkata, tetamu di hotel lima bintang itu dipindahkan dari tempat kejadian.

Katanya, setakat ini punca kejadian belum dapat dipastikan dan kebakaran tidak dapat dipadamkan sepenuhnya selepas beberapa jam berlaku.

“Semua tetamu dipindahkan. Sehingga api dapat dipadamkan sepenuhnya, kami tidak mempunyai maklumat mengenai punca kejadian,” kata Jeneral Khamis Matar al-Mzeima.

Sehubungan itu, tweet dari pejabat media berkata: “Sekurang-kurangnya 14 mengalami kecederaan ringan dan seorang parah manakala seorang lagi mengalami serangan jantung akibat berasak-asak.”

Seorang saksi, Raphael Slama berkata, kebakaran bermula kira-kira pukul 9.30 malam waktu tempatan dan merebak di beberapa tingkat hotel berkenaan.

Seorang jurugambar AFP di tempat kejadian berkata kebakaran bermula di bahagian tengah hotel sebelum merebak dengan cepat.

“Orang ramai yang berada dekat dengan tempat kejadian mula panik dan melarikan diri jauh dari situ,” katanya.

Kumar, yang berada dekat dengan hotel itu berkata dia ternampak kebakaran dari tingkat atas, dua jam sebelum tengah malam.

“Orang ramai mula menjerit dan berlari meninggalkan hotel tersebut,” katanya.

(Baca: Gambar dan video sekitar hotel mewah 63 tingkat berdekatan Burj Khalifa terbakar)

Catat Ulasan Blogger

 
Top