0
A+ A-
Kisah seorang ibu yang ‘pandang tak pandang’ anaknya | Memang tergamam bila baca kisah anak yang ‘diam-diam ubi berisi’ ini. Bukanlah nak katakan sikap si ibu yang berat sebelah, tapi kadang-kadang mereka terlepas pandang terhadap salah seorang anak-anak mereka ini.

Kisah sentap seorang anak yang kurang mendapat perhatian memberikan ‘penghargaan’ kepada ibunya yang selama ini ‘macam pandang tak pandang’ terhadap dirinya.

Lihat apa yang anak ‘diabai’ berikan pada ibunya

Dr smlm dok bepikir.Ape yg x kena? Ape yg kurang? Knp jd mcmtu mcmni? Macamne nk ubah? Selama ni,ni lah ank yg plg x bnyk songeh.Plg x suka meminta2..x kesah klu kita x bwk bejalan mana2.Dia nampak Blur2 jek.. Bt hal die jek..Selalu kena jerit kn marah kn tengking.Tp diamm jek x berani nk lawan.Blkg2 ak x tau la.

Klu pgl sekali trs dtg.Kesayangan atok.X mcm anak2 perempuan yg da pandai nk lwn2 ckp.merungut2 blkg2..Tp ni la anak yg selalu ak mcm pandang x pandang jer..x menaruh harapan yg tinggi..Mana x nyer,klu tgk dr segi atitudnyer..50-50

Smlm kptsn UPKK keluar..ak x ikut serta.cuma hntr jer n pesan da blk call mama.X mcm kakaknyer dlu,ak excited nk teman n tgu sampai slip dpt.Pastu peluk klu keptsn bagus..Mama x ltk hrpan yg tinggi pd Alif.Pd mama klu Alif LULUS pn da alhamdulillah..Sekali bila da selesai,Alif jln kaki dr sek agama pg ke rumah kwn mama dlm hujan renyai2..semata2 nk mtk tlg kwn mama telefonkan mama bgtau da bole amik alif..jauhh tuu..

Tu pun dlm tel mama leter2 lg.Mama x pikir alif ni penat jln kaki dlm hujan..Bila mama sampai,alif msk kereta, mama x terus pn tya result alif.Mesti alif mengharap yg mama akan tya bila alif msk2 jer dlm keta..Pastu alif yg bgtau bila mama diam jek.”ma,Alif dpt 7A 1B..” gullpp…btl2 tekedu aku..Sumpah mstu tediam jap..Br mama jwp,”syukur Alhamdulillah..Mama x sangka rupanya anak mama ni pandai..Wahhh,tahniah2! Alif nk hadiah ape?”

Part ni yg touching ni.”Alif xnak hadiah ape2 ma..Tp bole x mama jgn asyik nak marah2 kitorg lg?”
Huhuhuhu…pengajaran smlm..btl2 membuka mata dan hati.Jgn pandang rendah kebolehan anak.

Sorry karangan panjang naw..
ISTERI SUKA SUAMI TAHAN LAMA!
LAMPU SOLAR ISTIMEWA-JIMAT BIL ELEKTRIK ANDA & MUDAH DIPASANG!
Wujudkan Suasana Islamik Rumah Anda Dengan Alunan Azan Setiap Waktu, Bacaan Quran & Zikir! Free Poslaju & Free Gift!

Catat Ulasan Blogger

 
Top