0
A+ A-
Acap, Anak Kecil yang Sanggup Bersusah Payah Demi Membantu Keluarga | Bagusnya anak ni, sanggup bersusah payah membantu keluarga demi mencari sesuap nasi. Ilmu ni adik, susah nak dapat dekat dalam sekolah. Kalau ada pun mungkin melibatkan koperasi ataupun jualan hari kantin. 

Kisah ini dipetik menerusi Facebook Akif Azman.

Mulianya Anak Kecil ini yang Sanggup Berkorban Demi Membantu Keluarga

Tapi tidak bagi adik Acap ini kerana ilmu bukan sahaja boleh didapati di sekolah sebaliknya pengalaman yang ditempuh setiap hari. Hasil jualan kerepek dan petai sudah pasti sangat bermakna buat keluarga Acap. 

Ha korang rilek dulu sebab ada kisah disebalik adik Acap ni sewaktu dia sedang membantu keluarganya berniaga… 

Acap penyeri suasana. 

Acap, Anak Kecil yang Sanggup Bersusah Payah Demi Membantu Keluarga

Kisah seorang mujahid kecil yang sayang akan saudaranya di ‘sana’. Aku dah biasa lepak dengan adik Acap ini yang berumur 10 tahun, sikap rajin dia menolong keluarga menjual kerepek dan petai di kaki lima salah sebuah pasaraya ini. Anak kecil ni sangat hyper, peramah dan juga selalu buli aku dan sukarelawan yang lain, seronok kami rasa. 
Sedekah yang dipanjangkan. 

acap aman palestin

Tapi apa yang aku respect tentang anak kecil ni tatkala ramai orang awam melihat dia meniaga, muncul seorang pakcik yang membeli kerepek sebungkus yang sepatutnya harga RM 10 ringgit tetapi pakcik tu bayar RM 100 dengan niat lain untuk sedekah kepada budak ini lalu pakcik ni beransur tinggalkan beliau.

Kisah anak kecik acap aman palestin

Tak lama kemudian adik Acap ni pergi tukar duit di kaunter pasaraya dan masukkan duit dalam tabung sumbangan untuk derma kepada Aman Palestin sebanyak Rm 30 ringgit. Dalam hati aku terdetik untuk mengatakan kemulian budak ini yang ingin berkongsi rezeki dgn anak2 palestin kehidupan yang dilalui telah mengajarkan erti kesusahan dan pengorbanan, adakah anak-anak generasi sekarang boleh mencontohi sikap dermawan anak ini? Adik yang bernama acap ni selalu jual petai dan kerepek untuk bantu keluarga. Selalu diejek oleh kawan-kawan kerana jual petai. Sangat mulia hatinya, dalam kesusahan pun masih ada ruang dalam lubuk hatinya untuk bantu orang lain yang lebih susah. 

Ha tak semestinya kita perlu kaya baru boleh nak membantu orang lain yang dalam kesusahan, betul tak? sekadar perkongsian kalau korang rasa benda ni tak penting tu pergilah muhasabah diri korang tu sebab dulu dah diajar supaya sentiasa ingat dunia ni sementara. 
ISTERI SUKA SUAMI TAHAN LAMA!
LAMPU SOLAR ISTIMEWA-JIMAT BIL ELEKTRIK ANDA & MUDAH DIPASANG!
Wujudkan Suasana Islamik Rumah Anda Dengan Alunan Azan Setiap Waktu, Bacaan Quran & Zikir! Free Poslaju & Free Gift!

Catat Ulasan Blogger

 
Top