0
A+ A-
“Suami Curang 2 Kali dan Kahwin Lain. Saya Tergantung Tak Bertali..” | Saya selalu baca kisah-kisah mengenai Rumah tangga ni...biasanya buat kita sumua rasa down. Saya nak share kisah hidup saya pula..moga ada teladan dan sempadan di sana.

Kisah ini dipetik menerusi perkongsian wanita ini yang wajar digelar ibu tabah di Facebook Page Kisah Rumah Tangga.

Isteri Dedah Kecurangan Suami dan Dia Digantung Tak Bertali

Saya kahwin umur 22, kira awal la juga, selepas saya frust sebab tak dapat sambung belajar. Saya student cemerlang..tapi masalah keluarga buat saya terkapai-kapai. Saya mula bekerja umur 18 tahun iaitu selepas SPM..menyara hidup sndiri.

Awal perkahwinan memang happy, walaupun selalu tergigit lidah. Tapi hanya bertahan tiga tahun.. selama itu bermacam-macam dugaan..suami saya dilamar oleh sorang student yang merupakan andartu.. waktu itu ekonomi kami sangat kritikal..saya tidak kerja..anak dah 2 orang..

Suami pula baru start keja..so saya cakap elok-elok dengn pompuan itu, jangan ganggu..tapi saya dimarah-marah dan suami pula membela dia. Pedih!!..

Masalah itu selesai setelah saya adukan kepada mak perempuan itu dan kami teruskan hidup seperti biasa..walaupun hati saya dah retak. Saya maafkan..

Kehidupan kami sempit..suami memang nak saya merasa susah dulu katanya..kadang-kadang tempat saya tidak ada air saya sendiri akan naik turun bukit angkat air untuk mandi, membasuh masak dan lain-lain.

Saya terima semua ini sebab saya isteri, saya nak syurga, saya pernah cakap kepada suami supaya kami sama-sama ubah kehidupan, saya nak rasa apa yang orang lain rasa walaupun tidak hidup mewah.

Tapi suami akan marah, katanya saya tidak sabar, jadi saya diamkan diri dan redha sebab saya tidak suka dia marah. Selalu keperluan rumah tidak cukup hingga anak saya dah pun masuk 3 orang, saya masih gunakan lampin kain.

Pernah mesin basuh rosak, jadi lampin itu saya akan basuh cepat-cepat dan jemur sekejap, lepas tu saya akan strika dan guna semula kerana kain lampin tidak banyak,.

Saya tetap gembira selagi suami masih menyayangi saya, saya pernah cakap pada dia, saya terima semua kekurangan asalkan dia hargai kasih sayang saya, sama-sama setia mengharungi suka duka.

Untuk membeli keperluan tidak cukup, saya mulakan berniaga secara kecil-kecilan di rumah, tapi duit tidak pernah simpan sebab dia nak guna, kalau dapat dapat RM30 saya bagi dia RM25, RM5 saya simpan untuk beli apa yang patut.

'Ribut' datang lagi bila anak dah masuk empat orang, waktu itu saya tumpah darah, saya sudah mengigil-gigil lemah tapi dia 'relax' sahaja.

Saya minta dia hantar ke klinik, semasa nak masuk klinik dia langsung tidak pimpin tangan saya sedangkan saya rasa macam nak mati. Rupa-rupanya dia tengah tergilakan seorang perempuan muda yang baru habis sekolah.

Dia sanggup tinggal saya sakit di rumah dengan anak-anak kecil kerana hantarkan perempuan itu balik kampung, hanya tuhan yang tahu hati saya merintih bersendirian.

Akhirnya satu hari ketika saya menyusukan anak saya yang merupakan seorang OKU berumur setahun, dia bagitahu yang dia nak kahwin dengan perempuan tiu, katanya dia nak saya terima, tidak boleh banah kerana emak dan ayah perempuan itu dah mengharap.

Allahurabbi.. saya sudah tidak mampu bercerita, keorang semua faham-faham sendiri.

Saya terima walaupun airmata saya sudah kering, saya tidak mampun mengadu kepada sesiapa, emak saya pun tengah sakit, saya telah sendirian tanpa kawan-kawan, tanpa siapa-siapa, saya gagahkan diri menguruskan anak-anak kecil yang nakal, dia tak bagi saya keluar rumah kerana tidak mahu saya mengadu kepada sesiapa.

Bermulalah dunia gelap saya..selalu ditinggalkan tanpa nafkah, kadang-kadang tiada lauk di rumah. Dia kononnya hendak berlaku adil tetapi menipu sahaja, Bila saya minta lebihkan perhatian kat anak-anak, dikatanya saya mengada-ngada dan saya kena mengalah sebab saya yang tua.

Saya banyak menangis, tidak tahu apa yang harus saya buat, 2 tahun saya merana, makan hati, saya dah macam bangkai bernyawa hingga akhirnya saya jatuh sakit yang teruk.

Satu hari, seorang sahabat saya kata, "kau takkan mempu ubah hati manusia, tapi kau mampu untuk ubah nasib sendiri,bangunlah!!, kau bodoh kalau terus macam ni,"

Saya tersentak, saya terus tersedar, memang saya bodoh, buat diri sendiri tersiksa.

Sejak hari itu, saya kuatkan semangat, saya cari ekrja, Alhamdulillah saya dapat kerja sebagai pembantu kedai, saya uruskan anak-anak sendirian. Saya amat berterima kasih kepada jiran yang amat memahami, sudi emnjaga anak saya tanpa upah, ALlah dah atur segalanya.

Lima tahun berlalu, saya failkan perceraian kerana sudah berapa lama dia tidak bagi saya nafkah, rumah sewa pun saya yang bayar dan hampir setahun tidak bagi nafkah batin.

Tengok saya pun dia dah malas, dia memang tak nak lepaskan saya, dia nak gantung tidak bertali.

Alhamdulillah, saya minta tolong sahabat saya untuk guna khidmad peguam swasta dan kes berjalan dengan lacncar, Tapi saya langsung tidak dapat harta, nafkah, edah dan mutah daripada suami. Tetapi saya bersyukur dapat semua anak-anak.

Saya mulakn hidup abru sebagai janda, saya berdiri demi anak-anak, segalanya saya uruskan sendiri. Allah berikan saya rezeki yang luas, saya mampun untuk berniaga sendiri. Saya jaga anak-anak saya, didik mereka elok-elok. Tiada yang lebih membahagiakan selain anak-anak solehah.

Sejuk hati saya bila anak seawal umur 9 tahun sudah boleh mengimamkan solat dengan bacaan surah al fatihah dan surah lain dengan lancar.

Merekalah harta ayan dunia dan akhirat, saya tidak suka bersosial, keluar dengan kawan-kawan, lepak-lepak, karaoke lagilah tidak pernah, sebab saya nak jadi contoh yang baik kepada anak-anak.

Alhamdulillah, sampai sekrang dah ada anak saya menjangkau umur remaja, anak-anak saya tidak pernah buat masalah, tidak pernah couple macam budak-budak lain dan turut cemerlang di sekolah.

Itulah kebahagiaan saya dan redup hati ini bila tiap-tiap tahun anak-anak dapat anugerah pelajaran di sekolah. Syukur Ya Allah...

Sekrang ini dah 10 tahun saya single, ramai yang cuba berkawan...bujang, laki orang, duda..tapi saya tidak berkenan.

Saya pula jenis badan tidak gemuk, agak tinggi dan ramai yang kata seperti belum ada anak..maaf,, bukan saya nak bangga,tapi untuk mengingatkan yang fizikal kitam status kita bukan lesen untuk kita enjoy dengan lelaki.

MAruah perlu dijaga, agama letak dihadapan, dah banyak dan janda-janda yang merosakkan status mereka sendiri.

Catat Ulasan Blogger

 
Top