0
A+ A-
Jika Dapat Janda, Itu Merupakan Anugerah, Dapat Gadis Alhamdulillah | Pesan ini ditunjukan kepada para muda-mudi yang belum berumah tangga. Baik yang sudah punya calon mahupun yang masih mencari. Atau mungkin, jika salah satu dari anda sedang menghadapi hal ini, maka bergembiralah. Setelah ini diharapkan anda tidak punya keraguan lagi untuk segera meminangnya.

Bernikah dengan seorang janda. Dilarang? Tidak. Haram? Tidak. Dosa? Tidak. So what? Jangan dengarkan kata negatif orang lain kerana anda sendiri yang akan menjalani kehidupan anda, dan anda sendiri yang mempunyai hak untuk memilih siapa yang akan menjadi pendamping hidup.

Kalau Dapat Janda Anugerah, Dapat Anak Dara Alhamdulillah

Mendapatkan janda merupakan anugerah, dan jika dia gadis Alhamdulillah. Itu merupakan rezeki dari Allah Ta’ala, tiada keharusan nikah pertama kali harus dengan seorang gadis, meski mendapatkan seorang gadis merupakan keutamaan, dan lebih menuruti sunnah. Namun ketika engkau melihat dengan kebaikan ‘ilmu yang ada pada dirimu, bahawa menikahi janda akan mendatangkan masalah bagi dirimu dan keluargamu, tapi kerana kebaikan ‘ilmu yang ada pada dirinya, maka janganlah engkau ragu untuk memilih janda.

Asalkan pada diri wanita itu terdapat kebaikan ‘ilmu, akhlak yang soleh, dan pada dirinya terdapat kemampuan untuk melayan syahwatmu, jangan engkau ragu untuk memilihnya! Sungguh menjaga kehormatan dirimu dan kehormatan sebagai calon isterimu merupakan kemuliaan bagi kalian. Jangan malu, abaikan kata-kata orang lain yang memperlekehkann.

Bukankah Rasulullah sallallaahu ‘alaihi wa sallam juga menikahi janda sebagai isteri pertamanya?

Si bujang mendapatkan janda? Mengapa tidak??

Wallahu ta’ala a’lam.

Catat Ulasan Blogger

 
Top