0
A+ A-
Masalah Dapat Housemate Cantik Tapi Pemalas | Bila tinggal serumah dengan kenalan atau orang yang baru dikenali, sewajarnya masing-masing mengamalkan sikap bertimbang rasa dalam semua perkara. 

Namun, kebanyakkan housemate pada masa ini lebih gemar menyusahkan orang dari menyenangkan. Inilah yang berlaku pada penghuni perempuan di sebuah rumah yang tidak dinyatakan lokasinya. 

“Malang Dapat Housemate Pandai Melawa Je”

Membaca empat nota yang ditampalkan itu saja sudah dapat kita meneka bahawa perempuan itu sangat-sangat bermasalah dan tidak sesuai dijadikan sebagai calon isteri pada masa ini. 

Nota Pertama 

Masalah Dapat Housemate Cantik Tapi Pemalas

"Ada kunci sendiri, mohonlah guna. Jangan menyusahkan orang saja tahu? Muka cantik tetapi pemalas! Ingat aku ini kuli bodoh? Lepas ini, duduk diam saja di luar pintu, okay,". 

Nota Kedua 

Malang Dapat Housemate Pandai Melawa Je

"Bil RM28.50, bayar before 31 Mac 2016. Dah setiap bilik kipas 2 3, belum heater, rice cooker dan lain-lain. Tolong simpan bangang itu," 

Nota Ketiga 

Malang Dapat Housemate Pandai Melawa Je

"Lain kali, jangan guna barang masak orang kalau tak nak share! Agak-agaklah pun kalau nak merembat barang masak orang lain! Kalau tak ada sangat, mintalah, tanyalah dulu ke. Bukannya main guna pakai saja. Ingat orang beli guna air liur ke?! 

"Jangan suka sedap tekak pakai, masak guna harta benda orang lain! Minyak masak, kunyit apa semua kalau rasa bukan hak sendiri, jangan ambil!" 

Nota Keempat 

Malang Dapat Housemate Pandai Melawa Je

"Selepas makan, tolong basuh! Jangan letak atas meja ni! Takde orang nak kemas, terima kasih," 

Anda ada housemate seperti ini? Jika ada, malanglah nasib anda. Namun, tidak bererti anda perlu menghadap kesemua masalah itu buat tempoh yang lama. 

Solusinya, cari rumah/bilik baru dan pindah tanpa mengajak housemate yang bermasalah itu. Biarlah sewa rumah/bilik mahal sikit, yang penting keselesaan kita sendiri perlu diutamakan.

Catat Ulasan Blogger

 
Top