0
A+ A-
Pernah dengar kisah mukjizat Nabi Musa yang membelah laut dengan tongkatnya? Kisah tersebut bukanlah kisah dongeng semata­mata tetapi ianya adalah kisah benar.

Sampai sekarang kita masih boleh melihat bukti­-bukti tersebut. Seorang ahli arkeologi bernama Ron Wyatt pada tahun 1988 mengakui bahawa dia telah menemui beberapa bangkai roda kereta tempur kuno di dasar laut merah.

Bukti Nabi Musa Pernah Membelah Laut

Menurutnya, mungkin ini adalah bangkai kereta tempur Pharaoh yang tenggelam di dasar laut semasa digunakan untuk mengejar Musa bersama para pengikutnya.

Menurut pengakuannya, selain menemui beberapa bangkai roda kereta tempur berkuda, Wyatt bersama para krunya juga turut menemui beberapa tulang manusia dan tulang kuda ditempat yang sama.

Gambar Bukti Nabi Musa Membelah Laut

Gambar Bukti Nabi Musa Membelah Laut

Gambar Bukti Nabi Musa Membelah Laut

Penemuan itu menguatkan lagi bahawa sisa tulang belulang itu adalah merupakan sebahagian dari kerangka para bala tentara Pharaoh yang tenggelam di laut Merah.

Hasil kajian yang dilakukan di Stockhlom University terhadap beberapa sisa tulang belulang yang ditemui itu memang benar bahawa struktur dan kandungan beberapa tulang tersebut telah berusia sekitar 3500 tahun, dimana menurut sejarah, peristiwa tersebut berlaku pada kurun yang sama.

Bukti Nabi Musa Membelah Laut

Selain itu, turut ditemui poros roda dari salah satu kereta kuda yang kini keseluruhannya telah ditutupi dengan batu karang, bentuk asalnya sukar untuk dilihat secara jelas. Mungkin Allah sengaja melindungi bukti­-bukti ini untuk menunjukkan kepada kita semua bahawa mukjizat yang diturunkan kepada utusanNya merupakan suatu yang nyata dan bukan dongeng.

Di antara beberapa bangkai kereta, turut ditemui sebuah roda dengan 4 buah jeriji yang diperbuat daripada emas. Sepertinya, inilah sisa dari roda kereta kuda yang ditunggang oleh Pharaoh Raja Firaun.

Bukti Nabi Musa Membelah Laut

Bukti Nabi Musa Membelah Laut

Bukti Nabi Musa Membelah Laut

Bukti Nabi Musa Membelah Laut

Bukti Nabi Musa Membelah Laut

Berdasarkan peta, menurut para ahli pengkaji sejarah di situlah sekitar lokasi dimana Nabi Musa bersama para kaumnya menyeberangi laut Merah. Lokasi penyeberangan itu berada di Teluk Aqaba di Nuweiba.

Kedalaman maksimum sekitar lokasi penyeberangan adalah 800 meter di sisi ke arah Mesir dan 900 meter di sisi ke arah Arab. Sementara itu di sisi utara dan selatan lintasan penyeberangan kedalamannya mencapai 1500 meter. Kecerunan laut dari Nuweiba ke arah Teluk Aqaba sekitar 1/14 atau 4 darjah, sementara itu dari Teluk Nuweiba ke arah daratan Arab sekitar 1/10 atau 6 darjah.

Bukti Nabi Musa Membelah Laut

Bukti Nabi Musa Membelah Laut

Kira­kira jarak antara Nuweiba ke Arab adalah sekitar 1800 meter. Lebar lintasan Laut Merah yang terbelah kira­kira 900 meter. Menurut sumber lain jaraknya kira­kira mencapai 7 km, dengan jumlah pengikut Nabi Musa sekitar 600.000 orang dan waktu yang ditempuh untuk menyeberang sekitar 4 jam.
ISTERI SUKA SUAMI TAHAN LAMA!
LAMPU SOLAR ISTIMEWA-JIMAT BIL ELEKTRIK ANDA & MUDAH DIPASANG!
Wujudkan Suasana Islamik Rumah Anda Dengan Alunan Azan Setiap Waktu, Bacaan Quran & Zikir! Free Poslaju & Free Gift!

Catat Ulasan Blogger

 
Top