1
A+ A-
Sudah menjadi kebiasaan ramai ibu bapa diluar sana yang memilih menggunakan air sejuk untuk diletakkan di dahi atau kepada anak apabila demam di mana iainya dikatakan bertindak untuk menurunkan suhu badan.

Namun tahukah kita yang tindakkan berkenaan sebenarnya salah.

Sebab Dilarang Guna Air Sejuk Pada Anak Demam

Seorang doktor bernama DrRich DrRahim telah tampil mengulas hal ini di mana beliau memberitahu cara yang betul untuk merawat anak yang deman.

Jom kita baca.

ILMU KESIHATAN. Artikel 374.

” Doc Boleh tak Anak saya Mandi Ketika Demam?”

Soalan di atas banyak di soal pesakit doc ketika doc merawat pesakit2 doc di Klinik doc. Doc rasa tanggungjawap memberi penjelasan dibawah supaya insyallah anak bangsa doc PANDAI jaga anak ketika mereka DEMAM. Harap JANGAN PENGARUH org keliling…tpi doc harap anda BERTINDAK dengan ada ILMU dan amal cara yg BETUL…OK!!

1. Apa tu DEMAM?

Demam adalah naiknya suhu badan dr suhu normal 36-37.5 Celcius….iaitu lebih 37.5 °C. Demam sbgai pertahanan badan si bayi jika ada serangan bakteri/virus. Ketika ni suhu badan naik automatik sbb sicomel sedang bergusti sendiri melawan infeksi tu. Itulah kita sbg emak bapa relax je le jika bayi tu tetap aktif bermain,minum & makan OK. Tak perlu berinya ubat penurun panas. Biarkan saja tubuhnya bekerja secara alami.

‘Jangan Guna Air Sejuk Pada Anak Demam’ – Dr. Abdul Rahim

2. Doc senaraikan cara2 menurunkan suhu tubuh bila DEMAM.

A. Gunakan kain tuala kecil di basahkan dgn AIR PANAS SUAM (Tapid Sponging) lalu diletak di dahi, perut, leher, ketiak & celah paha. Air hangat suam ni bantu pembuluh darah di kulit mengembang lalu membuka pori2 & mudahkan mengeluarkan panas dr dlm tubuh.


B.***Adalah satu KESILAPAN jika anda:

1. Menggunakan air sejuk, air AIS, atau KETUL AIS…sbb hal ni bukannya menurunkan suhu tubuh tapi MENINGKAT lagi suhu badan, krn air yg dingin menyebabkan pembuluh darah dikulit mengecut sehingga panas yg dibawa darah ke kulit terhalang.

2.Apa tah lagi bila DEMAM ada yg suruh mandikan anak dgn AIR SEJUK. Kesian si anak lagi mengigil serta lagi naik demamnya. Klu nak buat esperimen…hihihi jika kita emak ayah DEMAM….cuba pi terus MANDI AIR SEJUK……Pijak lantai bilik air pun dah mengetar…apatah lagi MANDI AIR SEJUK!! Klu PERIOK YANG PANAS JIKA DIBASUH AKAN BERASAP…Biar periok tu sejuk dulu…baru basuhkan….bukan??

3. Hindari menyelimuti Si Comel yang demam atau memakaikan baju yg tebal seperti jaket atau pakaian ketat yg dapat meningkatkan suhu badan. Sebaiknya gunakan pakaian yg tipis & longgar, yang dapat menyerap peluh sehingga suhu badan Si Comel menurun ke normal.

4.Demam paksa badan mengeluarkan cairan lebih banyak…seperti peluh dan kencing. Maka rajin2lah menyusu atau beri air yg banyak kpd bayi anda untuk elak dehidrasi. Lagi banyak cairan diberi maka lagi banyak cairan keluar melalui urin yg juga menolong menurunkan suhu badan yg panas!!.

5. Kalau nak dimandikan juga bayi/kanak yang panas di BOLEHKAN! tapi air yg digunakan harus air yang hangat suam, JANGAN air SEJUK. Dengan begitu tubuh jadi segar & nyaman. Setelah mandi, keringkan tubuh dgn kain tuala & terus cepat tutup badan dgn pakaian.

6. Anak tak perlu mkn ubat jika ia demam tapi boleh main, makan minum saperti biasa. Hanya jeram jelum anggota badannya dgn air panas suam. Ubat diberikan jika suhu badannya mencapai lebih dr 38 °C. Klu bayi/anak anda DEMAM PERPANJANGAN lebih 2 hari….dan kelihatan lesu, hilang selera mkn minum, panas kejang, susah bernafas, muncul bintik merah atau biru di tangan, muntah, cirit,…ini tabda INFEKSI KUMAN/VIRUS yg tubuh vayi/kanak TAK DAPAT MELAWAN….segeralah bawa ke doktor.

Doctor akan siasat ounca panas dan infeksi tersebut. Mungkin antibiotik diperlukan

* Nasihat doc. Segera rawat DEMAM ANAK ANDA. ELAKNYA drp SAWAN PANAS TARIK “Febrile Fit”….next Artikel doc….sabar ye!!
ISTERI SUKA SUAMI TAHAN LAMA!
LAMPU SOLAR ISTIMEWA-JIMAT BIL ELEKTRIK ANDA & MUDAH DIPASANG!
Wujudkan Suasana Islamik Rumah Anda Dengan Alunan Azan Setiap Waktu, Bacaan Quran & Zikir! Free Poslaju & Free Gift!

Catat Ulasan Blogger

 
Top