Header Ads

"Tudung Saja Labuh, Tapi Tergamak Buat Ayah Kandung Macam Ni"

Cerita Hri ini... sndiri jd pd sya .... teringat pd Arwah Ayah.... sya bkn nk aibkan pd spa2... tp sya nk pesan... jgn buat ayah mcm tu... org tua mmg ego... kite anak layankan je bebaik tau....

Mcm rutin biasa... tghri akn ke sekolah suri n saif utk siapkn dorg ke Kafa... so dr ofis di cyberjaya balik putrajaya ikut lorong tikus...lalu jln biasa jln teknorat 1 depan lim kok wing.... naik je corner lps spg opis... tba2 nmpk alza putih... break tba2 dn turun sorg pakcik tua pakai kopiah..beg sling...dlm hati apehal pak cik ni turun tgh jln sbb jln tu ada 2 lane arah sma..di lorong kiri si alza tu dh blah... sya di lorong kanan... sya stop tepi pakcik tu n bukak tgkap kereta belah kiri n tnya dia... napa pak cik turun tgh jalan ni... sni xde bas... bas stop dpn sna dpn lim kok wing....

"Tudung Saja Labuh, Tapi Tergamak Buat Ayah Kandung Macam Ni"

dia ckp anak pakcik turunkn pakcik... awak hntar pakcik balik bole.. bandar mahkota cheras... dlm otak ni pkir mne nk hntar pakcik ni... ank2 tggu kt sekolah... ntila pkir kejap2 lg .. pakcik naikla kete sya meh... dia nk duk dpn sya x bg sbb ada brg2 mkanan tghri ank2 kt sit depan... so izan ckp pakcik dudukla blkang... pakcik kata ala mcm tuan la pakcik duk blakang... xpe pkcik duk je... masuk cpt kereta byk tu kt blkang... sya mmg stop break tgh2 jln loronng kanan... mmg berisiko sbb lorong org memotong n tgh pecut naik bukit... pakcik naik je kreta... sya trus mghala ke sekola... 

x jauh dlm beberapa meter... tp dh turun bukit alza tu tggu sya.... sya pn stop tepi dia rapat2 bukak tgkap kiri dn dia pn mmg tgh tggu kot spa yg amik bapak dia ni... sya pn tnya knp turunkn ayah awk kt tgh jln ni... pnas gebang.. klu kna langgar td... bukan trunkn tepi jalan.... perempuan tu ckp ... ayah sya ni ego.... degil... xnak dgr ckp org lain... dia kata dia bole balik sendiri.... sya jeling n ckp hmmm kejap ye sya parking tepi ... sya signal kiri n parking dpn kreta dia... n sya turun.... pakcik sya lock dlm kreta tp enjin x mati kn.... 

sya melulu pg ke arah perempua td tu.. dia dgn bangga nyr ckp... biarkn dia tgh jln td... ego sgt... sya ckp eh ko ni.... tudung je labuh... tp buat ayah sndiri mcm ni... kau tau x berdosa... kau xtahu rase bila ayah ko dh xde.... ko ni xpkir klu td ak tgh tekan mnyak naik bukit langgar bapak ko.... ko dh mnyusahkn ak.... xpasal je .... ko ni mmg la... ko esok bapak ko mati ko tau la.... perempuan tu muka mcm x puas hati terus ke kereta n nk bukak pintu nk amik bapak dia... kreta centre lock jd dia xleh bukak kna bukak dr driver.... pakcik bukak tgkap n ckp bukak kn pintu ni ...

"Awak Ni, Tudung Je Labuh! Tapi Sanggup Buat Ayah Sendiri Macam Ni!"

pakcik nk tampar dia ni... huhhhh... sya dgr perbalahan ank branak berkenaan kunci rumah... pd pak cik xde pd ank dia pn xde..... ( sya sempat tgok dlm alza ada lg 2 org bertudung dlm kreta x kuar pun amik pakcik ni... ) pakcik tu kata xde kunci aku pecah kn la rumah.... sya x brp fokus dgr sbb org lalu lalang perati kn drama kami tepi jln tp sya dpt tangkap berkenaan kunci rumah.....setelah agak 7_8 minit dorg berbalah sya jwp pecahkn la pakcik.... 

Pak cik tu ckp ok pakcik blk ikut bdak2 ni.... pak cik turun kreta n ckp terima kasih ye tumpangkn pakcik.... saya peratikn kelaku dorg..... yg dlm kereta x turun pun.... yg td trus masuk kt driver.... pakcik terus masuk ke dlm kreta alza.... sya masuk kereta dn sya perati lg dr cermin pndang belakang....sya nmpk mereka sume sdg marah pakcik tu dgn tunding2 jari kt pakcik.... mereka tggu sya blah dlu tp sya duk x gerak..... mereka jln dlu smbil tgok kt sya tp dorg x jelas kot sbb cermin sya tinted sgt gelap.....

Moral ialah.... walau pn bapak ko tu paksa sruh turunkn kt jln raya.... turunkn la kt tpi jln ke... bustop ke.... ini tgh2 jln tmpt kreta tgh laju... kawasan yg cab xde.... bas sejam skali pn susah... xperlu la buat mcm tu....

Izan teringat kn arwah ayah... teringat moment mse bertekak dgn ayah... syukur x pernah lg sya buang ayah mcm tu..... bukan izan nk bangga diri cerita hal ni pd sume kwn2 fesbuk... tp izan rse izn kna bgtau..... ayah mak x dpt kt mne2..... mmg izan bkn anak yg baik.... kdg2 melawan ckp mamy n arwah ayah.... tp bila ayah dh xde mcm skrg ni..... ko akan rse kehilangan tu.. wlaupn pasangan hidup skali pn x bole la bg kasih syg ikhlas mcm mak n ayah..... ibu ayah ank2 adik beradik kasih syg tu kdg2 mmg x nmpk tp ikhlas tu x bole ditukar ganti... dijual beli ...... - Ezzan Suraiya

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.