Header Ads

Bank Negara Malaysia Pun Terpedaya, Inilah Pegawai Bank Yang Mencuri 1 Sen Sehingga Menjadi Jutawan

Kebanyakan blog dan forum bagi gelaran ‘pencuri satu sen’ kepada Aman Shah.

Tapi ada pembaca kami yang bagitau gelaran ni tak tepat, dan bila kami teliti semua keratan akhbar, memang takde cakap pun berapa sen dia ambil daripada setiap akaun. Yang pasti, bila kena tangkap memang dia buat muka dia seposen.)

“Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit,” itulah pepatah Melayu yang selalu orang tua guna untuk menggalakkan kita menabung. Kalau hari-hari simpan 10 ringgit, tunggu 10 tahun dah boleh beli Perodua Axia SE Edition sebijik.

Tapi bagi seorang rakyat Malaysia ni, dia guna prinsip yang sama tapi bukan dengan menabung duit sendiri, tapi dengan mencuri orang lain.

Pada tahun 1990 dulu, ada seorang pegawai bank yang mencuri 1 sen je duit pelanggan sampailah dia jadi jutawan!

Bank Negara Malaysia pun kena tipu dengan mamat ini.

Bank Negara Malaysia Pun Terpedaya, Inilah Pegawai Bank Yang Mencuri 1 Sen Sehingga Menjadi Jutawan

Semuanya bermula apabila Aman Shah Ahmad yang berusia 24 tahun pada ketika itu diambil bekerja di Hock Hua Bank Jalan Raja Laut, KL sebagai seorang esekutif muda dengan pendapatan kira-kira RM1800 sebulan.

Dengan jawatan barunya sebagai sebagai Ketua Jabatan pemprosesan Sistem Pemindahan Elektronik Untuk Dana dan Sekuriti (SPEED) di Hock Hua Bank, dia telah mengemukakan arahan palsu melalui sistem tersebut dengan memperdaya pengurusan Bank Negara sendiri.

Melalui arahan ini, dia secara senyap-senyap mengambil duit klien dan memindahkanya ke akaun Bank Bumiputra miliknya sendiri tanpa ada pihak yang sedar. Aman Shah juga telah mencipta satu program, di mana sistem ini akan mengambil 1 sen je dari setiap akaun pelanggan di Hock Hua Bank.

Satu sen! Atau 5 sen sekalipun kalau hilang dalam bank korang mana perasankan, tapi kalau dah banyak sangat klien yang kena macam itu memang boleh kayalah dia. Korang bayangkan lah, dalam masa beberapa tahun je dia bekerja dengan bank dah bulih songlap duit sampai RM4.01 juta!

Kisah Pegawai Bank Malaysia Yang Mencuri 1 Sen Sampailah Dia Menjadi Jutawan Dan Akhirnya Kantoi

Korang tahu tak apa yang dia buat dengan duit-duit tu. Dengan duit yang banyak tadi aman shah telah berhenti daripada Hock Hua Bank dan membuka syarikatnya sendiri iaitu Agensi Pengiklanan Bistro dekat Kuala Lumpur.

Bukan takat tu je, dia juga telah membeli enam bijik kereta mewah iaitu Lamborghini Countach bernilai RM1.3 juta, Mercedes Benz 300SL (RM502, 000), Mercedes Benz 300E (RM192, 000), Porsche 928 S4 (RM638, 000), Porsche Carrera (RM350, 000) dan BMW 329i (RM68, 000).

Yang lebih memeranjatkan lagi apabila dua keretanya, lamborghini Countach dan Porsche Carrera tiba di Malaysia melalui penghantaran khas menggunakan kapal terbang dari London, manakala BMW 329i adalah kereta terpakai.

Bagi melindungi harta beliau yang luar biasa, Aman Shah sengaja meletakkan kereta-kerata mewah yang dia miliki di pusat pameran dekat Plaza Bukit Bintang dan akan mengambilnya bila dia terasa nak pakai je.

Pegawai Bank Yang Mencuri 1 Sen Sehingga Menjadi Jutawan

Semua kereta mewah ni pula dia beli secara tunai dengan tiga daripadanya tidak didaftarkan dan tidak dibayar cukai import, manakala dua lagi didaftarkan atas namanya sendiri manakala sebuah lagi atas nama teman wanitanya.

Kelemahan Aman Shah ialah dia lupa diri, dengan beraninya dia telah menghadiri satu program bual bicara Sekapur Sirih pada 3 Jun 1990 di TV3. Kali ini nasib tidak menyebelahinya apabila bekas pengurusnya di Hock Hua Bank kebetulan sedang tengok rancangan tu.

Memang terperanjatlah ketuanya bila dia dapat tahu yang Aman Shah sekarang dah kaya raya dan memiliki banyak kereta mewah. Dia pun hairan bagaimana bekas pekerjanya dengan gaji RM1800 mampu memiiki pelbagai jenis supercar walaupun tak sampai setahun dia tinggalkan bank tersebut.

Dengan syak wasangka yang tinggi, pengurus ni tadi telah melakuan satu audit dalaman dan mendapati kira-kira RM4.01 juta telah lesap daripada pengetahuan bank. Bila pihak bank dapat tahu je pasal benda ini dorang pun dengan segera membuat laporan di Balai Polis Campbell pada 8 Jun 1990.

Pegawai Bank Yang Mencuri 1 Sen Sehingga Menjadi Jutawan

Akhirnya Aman Shah telah dibawah ke mahkamah dan didakwa mengikut Sekyen 420 Kanun Keseksaan yang membawa kepada 10 tahun penjara dan denda. Dia juga menghadapi empat pertuduhan menipu dengan jumlah keseluruhan mencecah RM4.01 juta.

Mungkin kerana dirinya yang tidak beringat dan suka berbelanja mewah, akhirnya dia gagal diikat jamin dan dihantar ke Penjara Pudu sehingga perbicaraan selesai. Aman Shah akhirnya telah didapati bersalah dan dihukum penjara 5 tahun di atas kesalahan pecah amanah.

Sebenarnya kisah ini agak popular sekitar tahun 1990 dahulu tetapi kami tidak tahu pula apa yang terjadi terhadap Aman Shah pada hari ini. Untuk pengetahuan korang, Bank Hock Hua ini pun dah tak ada lagi sekarang apabila ianya telah digabungkan dengan Public Bank pada tahun 2000.

Kesimpulanya, janganlah korang nak jadikan pencuri sebagai kerjaya korang. Walaupun 1 sen yang diambil, ianya tetap tidak berkat sebab duit tu bukan hak korang. Mungkin penjenayah boleh lepas dengan hukuman dunia, tetapi di akhirat nanti semuanya akan dihisab.

Kredit: TURN BACK CRIME MALAYSIA 

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.